نفیسه مرصوصی؛ سلیمان میرزاپور؛ سمیه تیموری
چکیده
هدف از پژوهش حاضر نقش تبلیغات انتخاباتی در دیوار نویسیهای وندالیستی فضاهای عمومی شهر خرمآباد و نیز روشهای کنترل و مقابله با آن است. روش تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر مطالعات اسنادی و پیمایشی است. به منظور بررسی دقیقتر موضوع، جامعه آماری تحقیق شامل جمعیت شهر خرمآباد طبق آمار سرشماری سال 1395 (373.416) که دارای 3 منطقه، ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر نقش تبلیغات انتخاباتی در دیوار نویسیهای وندالیستی فضاهای عمومی شهر خرمآباد و نیز روشهای کنترل و مقابله با آن است. روش تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر مطالعات اسنادی و پیمایشی است. به منظور بررسی دقیقتر موضوع، جامعه آماری تحقیق شامل جمعیت شهر خرمآباد طبق آمار سرشماری سال 1395 (373.416) که دارای 3 منطقه، 23 ناحیه و 77 محله شهری است و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر براساس نمونهگیری خوشهای انجام شد. برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ (839/0) و جهت روایی پرسشنامه از نظرسنجی کارشناسان امور شهری استفاده شده است. مطالعه نقش تبلیغات انتخاباتی در دیوار نویسیهای وندالیستی، نوآوری این پژوهش محسوب میشود. به منظور بررسی اثرات وندالیسم در شهر با استفاده از پرسشنامههایی که توسط کارشناسان مسائل شهری تکمیل شد؛ از طریق مدل ELECTERE به رتبهبندی مهمترین عوامل وندالیسم در شهر پرداخته شد. نتایج تحقیق نشان داد که بیشترین دیوار نویسیهایی که موجب از بین رفتن حقوق شهروندان و نیز صدمه به مبلمان شهری شده، مربوط به تبلیغات انتخاباتی نامزدهای این شهر بوده است و سایر دیوار نویسیهای وندالیستی کمترین مقدار را به خود اختصاص داده است. بنابر بررسیهای انجامگرفته، بیش از 33/58 درصد دیوار نویسیهای شهر خرمآباد مربوط به تبلیغات نامزدهای انتخاباتی است.